بایدن برای جلوگیری از شکست در انتخابات می‌جنگد، اما جمهوریخواهان برای کامیابی خیز برمی‌دارند

اما به نظر می رسد جمهوریخواهان از سرخوردگی مردم نسبت به تورم و نگرانی از جرم و جنایت و مهاجرت غیرقانونی، بهره برداری کرده اند.

امسال جمهوریخواهان تنها نیاز به پنج کرسی دارند تا اکثریت را به دست آورند. ۳۱ دموکرات مجلس نمایندگان گویی در انتظار تصاحب جمهوریخواهان بودند، گفتند که بازنشسته می شوند یا به دنبال پست دیگری هستند که بیشترین میزان برای این حزب از سال ۱۹۹۲ بوده است. در همین حال، جمهوریخواهان برای به دست آوردن کنترل سنا نیاز به یک کرسی دارند.

در این میان، هر دو حزب میلیون ها دلار را به تبلیغات تلویزیونی اختصاص داده اند، فضای رسانه های اجتماعی را تسخیر و با بزرگترین ستارگانشان، گردهمایی بزرگی را سازمان دهی کرده اند.

انتخابات میان دوره ای اغلب به عنوان همه پرسی در مورد رئیس جمهوری در راس کار تلقی می شود.

تاریخ نیز برعلیه دموکرات هاست. حزب روی کار معمولا کرسی های مجلس نمایندگان را در نیمه دوره چهار ساله ریاست جمهوری از دست می دهد.

پیش بینی های انتخاباتی و نظرسنجی ها نشان می دهد که به احتمال زیاد حزب دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود می کند و برای کنترل بر سنا می کوشد.

بایدن ممکن است با تحقیقات کنگره در مورد هرچه از عقب نشینی از افغانستان تا تعاملات تجارت خارجی پسرش هانتر روبه رو شود.

ترامپ ۷۶ ساله نیز دیر یا زود نامزدی اش در انتخابات را اعلام می کند، حتی اگر نامزدهای وی شب بدی را داشته باشند.

اما کنترل جمهوریخواهان بر هر یک از این دو مجلس کافی است تا این بلندپروازی ها را از مسیر خارج کند و حمایت آمریکا از جنگ اوکراین در برابر روسیه را زیر سوال برد.

پیروزی غافلگیرکننده دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا به بایدن این اختیار را می دهد که در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش، برنامه های قانونی در مورد موضوعاتی چون حق سقط جنین، اصلاحات پلیس و حق رای را دنبال کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، بایدن به همراه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آخرین تلاش ها درصدد متقاعد کردن رای دهندگان برآمده اند مبنی بر اینکه پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره، نه تنها برای برنامه های قانونی بایدن بلکه برای محافظت از دموکراسی آمریکایی، حیاتی است.

اگر دموکرات ها متحمل ضربه سنگینی شوند، ممکن است بایدن با درخواست هایی به ویژه از طرف جناح چپ روبه رو شود تا اعلام کرد که مجددا نامزد انتخابات نمی شود. وی در ۲۰  نوامبر ۸۰ ساله می شود و همین حالا هم مسن ترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکاست.

میزان محبوبیت بایدن برای بیش از یک سال به زیر ۵۰ درصد رسیده و قبل نظرسنجی جدید رویترز و موسسه ایپسوس ۴۰ درصد بوده است.

در سال ۲۰۰۶، جورج دبلیو بوش گفت که جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کوبیده شدند. در سال ۲۰۱۰، اوباما از دست دادن ۶۳ کرسی حزب در مجلس نمایندگان را شکست قاطعانه خواند. در سال ۲۰۱۸، دو سال پس از ریاست جمهوری ترامپ، حزب جمهوریخواه ۴۱ کرسی در مجلس نمایندگان را واگذار کرد.

از سویی، در سال ۲۰۲۰  این نگرانی و ترس وجود داشت که یک انتخابات مورد مناقشه که از سوی دروغ پراکنی و تئوری توطئه مورد هجوم قرار گرفته است، می تواند آمریکا را از هم بپاشد. اما حمله اخیر به همسر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است وقایع بدتری را در آینده پیش بینی کند.

آن طور که نیویورک تایمز گزارش داد دموکرات ها تقریبا ۳۲۰ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی با تمرکز بر حق سقط جنین هزینه کرده اند که ۱۰ برابر رقمی است که برای تبلیغاتی در مورد تورم صرف شده است. اما نظرسنجی ها نشان می دهد که اقتصاد، نگرانی اصلی تر رای دهندگان است و این بدان معناست که خشم ناشی از تصمیم در مورد سقط جنین، برای نجات دموکرات ها کافی نیست.

انتخابات میان دوره ای هر چهار سال یکبار برگزار می شود اما در سال ۲۰۲۲ از روال عادی خارج شده و شاهاد افزایش چشمگیر مشارکت زودهنگام مردمی بوده است.

انتخابات روز سه شنبه، اولین محک سراسری دموکراسی از زمانی است که طرفداران ترامپ به کنگره حمله کردند.

وی در یک گردهمایی در حمایت از نامزدهای جمهوریخواه در آیوا گفت: آماده شوید. این تمام چیزی که به شما می گویم. خیلی زود. آماده شوید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935500/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86

نتیجه هر چه باشد، گمانه زنی ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ احتمالا حتی قبل از برگزاری آخرین رای گیری در سال ۲۰۲۲ آغاز می شود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار