حقیقت پنهان در مهندسی ساختمان Exposured

به عنوان مثال مهندسان عمرانی که در سمت مهندس ناظر در رده مدیر کار می کنند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۱۵۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۵۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۲۵۰۰۰۰۰ تومان را داشته اند. آمریکا – متوسط درآمد سالیانه مهندس عمران ۷۷.۵۶۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۷۸.۱۵۰ دلار بوده است. البته باید به این توجه داشت که شرکت های خصوصی برای توانمندی و مهارت مهندس عمران بهای زیادی قایل بوده و اینها عوامل مهمی در تعیین میزان حقوق افراد می باشند. البته از بین سه جزیره این سازه (نخل جمیرا, نخل دیره و نخل جبل علی) تا کنون فقط نخل جمیرا کاملا تکمیل شده است. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. با توجه به اینکه فرآوری سنگهای صیقلی نسبتاً سخت و گران بود، برای ارزان تمام شدن آن، سنگهای ارزانتر مثل تراورتن در قطعات با ابعاد کوچک بسیار رواج یافت و به تدریج استفاده نادرست از سنگ باعث کاهش زیبایی و محبوبیت آن شد.

مهندس عمران می تواند در پروژه های ساخت جاده ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، تونل ها، سدها، پل ها و سیستم های آب و فاضلاب در بخش دولتی و خصوصی مشغول کار شود. شرکت های خصوصی بر اساس سیاست ها و شرایط خود، میزان حقوق و مزایای کارکنان خود را تعیین می کنند. همچنین باید قوانینی را که بر نحوه ساخت خانه حاکم است را نیز درک کنند. معماران ایرانی، خانه مشا را در یک زمین شیب دار و رو به دامنه کوه البرز، برای یک مهندس سازه و خانواده اش طراحی نموده اند. برای آغاز تمامی پروژههای عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبههای فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند.

البته در خیلی از مواقع فارغ التحصیلان رشته های دیگر مثل معماری یا شهرسازی نیز وارد شغل مهندسی عمران می شوند. فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند وارد این حوزه شوند. انگلستان – متوسط در آمد سالانه مهندس عمران تازه کار بین ۲۵.۵۰۰ تا ۳۷.۵۰۰ دلار، مهندس عمران با تجربه بین ۳۷.۵۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ دلار و مهندسان ارشد ۹۰.۰۰۰ تا ۱۵۰.۰۰۰ دلار می باشد. استرالیا – میزان استخدام مهندس عمران در سال ۲۰۱۱، ۴۷.۹ درصد و در پنج سال گذشته نیز در مقایسه با درصد رشد استخدام همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۲۶.۴ درصد رشد داشته است. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد. استرالیا – متوسط درآمد سالانه مهندس عمران ۷۶.۶۸۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد. مهندس عمران (در پروژه های ساخت و ساز) برای اینکه بتواند کار نظارت بر ساختمان را انجام دهد، باید از سوی نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال به کار دریافت کند. مثلاً درختان در اثر وزش بادهای شدید، با خم شدن خود امکان عبور مقداری از نیروها را از بالای خود میدهند و به این ترتیب از میزان نیروی وارده بر تنهٔ آنها کاسته میشود. بنابراین میتوان گفت در یک اثر خوب معماری دیدگاه های مختلفی وجود داشته و استفاده میشود ولی چیزی که مهم است، سلیقه انسان نیز در آن در نظر گرفته میشود.

به طور معمول مهندس عمران به صورت تمام وقت کار می کند. آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندس عمران بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۹ درصدی خواهد داشت. مهندسی عمران از جمله مشاغلی است که هدف آن کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. گویی مردان چون فرانک لویدرایت استثناهایی برای اثبات قاعدهاند مادر (معماریهای نمایشگاهی) و ساختمانهای تجاری ریچاردسن و سالیوان شاهد حرکت در یک معماری عملاً مفید با ابعاد بسیار بزرگ و گنجایش هزاران نفر بودهایم. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز میگردد مانند سد، فرودگاه، جاده، راه آهن، برج، تونل، دکلهای مخابراتی، ساختمانهای مقاوم در برابر زمینلرزه، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار میگیرد. امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی مهندس عمران است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس عمران بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس عمران را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی عمران قرار داده اند.

در ایران آمار دقیقی از میزان اشتغال مهندسان عمران در دسترس نمی باشد ولی طبق مصاحبه های انجام شده با شاغلین این حوزه و اخبار و تحلیل های موجود بازار کار مهندسین عمران به نسبت سایر مشاغل شرایط بهتری دارد و به تناسب میزان بودجه عمرانی دولت تغییر می کند. بنابراین وضعیت اشتغال مهندسی عمران در ایران همراه تابعی از قوانین و مقررات دولتی و همچنین بودجه عمرانی دولت در هر سال می باشد و از آنجا که بخش خصوصی نیز تابع قوانین و بودجه دولتی رشد و افول می کند، هر گونه تغییر در آن باعث افزایش و یا کاهش تقاضای نیروی کار در بازار نیروی انسانی خواهد شد.

طراحی معماری در اصل استفاده از فضا,بافت,نور,سایه,مصالح,برنامه و عناصر برنامه ریزی مانند هزینه,ساخت و فناوری است به منظور دست یابی به اهداف زیبا شناختی,عملکردی و اغلب هنری که این توضیحات را میتوان به عنوان مقدمه ای از معماری در نظر گرفت. برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. وظیفه هر کدام از دستگاهها در طوفان تهران مشخص است. این تصویری است از یک شهر ایرانی که هم کهن است و هم نوین، هم برخوردار از فرهنگ بومی و محلیست و هم فرهنگ جهانی» و در جای دیگر مینویسد: « اگرچه طرح شهرک شوشتر نو ملهم از امکانات و افکار مدرن است، اما گویا به گذشته و سنت محلی تعلق دارد و زمان ساخت آن مشخص نیست. تأثیر و اهمیت بنا و ساختوساز مسکن بدین سبب است که هرچند انسان در ابتدا خالق بناست اما در ادامه این بناست که بر رفتار و فرهنگ وی و جامعهای که در آن زندگی میکند تأثیر میگذارد. ساخت هزاران سازه و ساختمان یک ساله انجام پذیر است اما ساخت یک محیط واقعی زندگی حاصل یک عمر می باشد. معمار منظر تلاش میکند تا ضمن طراحی و ساخت یک سازه به زیباتر شدن محیط هم کمک کند.

تیپ های اصلی ساختمان که در سبک معماری اسلامی برای اماکن عمومی تا کنون به کار رفته است عبارت است از : مساجد ، قبرستان های اسلامی ، قصر های تاریخی، دژ و باروهای محافظ شهر و همچنین حمام های عمومی و آب نماهای زیبا در سبک اسلامی به سایت youngarchitect چشم می خورد. همچنین در اینجا میتوانید به برخی نسخ چاپی قدیمی و همچنین کتابهای عتیقه چاپ مسکو که به زبان لاتین نوشته شدهاند نیز دسترسی داشته باشید. ساختمان انستیتوی عرب نمونه مهم دیگری از معماری متحرک است که در دهه ۱۹۸۰ توسط ژان نوول طراحی شد. همانطور که گفته شد بخشی از این رشته یک هنر است بلکه کسی که چنین شغلی دارد، علاوه بر مهندس بودن یک هنرمند هم به شمار میآید پس خلاقیت و بهروز بودن در این کار اهمیت بالایی دارد.

ساخت این کتابخانه ۳ هزار و ۳۰۰ مترمربعی سال ۱۳۹۰ آغاز شد تا با حدود ۷۰ هزار جلد کتاب یکی از دیدنیترین مکانهای فرهنگی پایتخت نام گیرد. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شکل کلی ساده و بدون تزئینات خاص، ساختار مستطیل شکل و استفاده از ساختارهای مکعبی از ویژگی های بارز این سبک معماری می باشند. هیچ مهندسی بدون داشتن مهارتهای ریاضی نمیتواند در کار خود موفق شود. نکته حائز اهمیت اینکه اگر مهندس طراح تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ نکرده باشد، مهندس تاسیسات هم عملا نمیتواند راهکار اجرایی داشته باشد؛ یک استخر باید سیستم هواساز داشته باشد که تقریبا بهاندازه دو برابر یک کولرآبی است و باید جای این سیستم از قبل توسط معمار مشخص شده باشد؛ در غیر این صورت نمیتوان از مهندسان مکانیک انتظار داشت. بنابراین علاوه بر مواردی مانند استفاده از فیلتر باکیفیت در دستگاههای هواساز و تاسیسات، طراحی ساختمان نیز باید بهگونهای صورت بگیرد که امکان پیادهسازی برنامه مهندسان تاسیسات و همچنین ورود هوای تازه به داخل ساختمان وجود داشته باشد و البته همه اینها درنهایت مشروط به وجود سازندهای است که در شرایط رکود، اهداف کیفی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار