راز مهندسی ساختمان که هیچ کس درباره آن صحبت نمی کند

در مقابل، استفاده از عناصر هویتبخش ملی یا توجه به ویژگیهای فرهنگی هماهنگ با فرهنگ کارمندان یک سازمان، ساختمان را محلی شاخص و به یاد ماندنی کرده و حسی مطلوب در میان کارمندان ایجاد میکند. به اطلاع کلیه متقاضیان مجموعه آزمونهای نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۴۰۱ ميرساند، آزمونهای ورود به حرفه مهندسان در رشتههای مهندسی مندرج در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شامل رشتههای معماری (نظارت، طراحی و اجرا)، عمران (نظارت، محاسبات، اجرا، طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی)، تأسیساتمکانیکی (طراحی، نظارت و اجرا)، تأسیساتبرقی (طراحی، نظارت و اجرا)، شهرسازی، نقشهبرداری و ترافیک، همچنین آزمونهای ورود به حرفه کاردانهای فنی ساختمان در رشتههای کاردانی شامل معماری، عمران، شهرسازی، نقشهبرداری، تاسیساتمکانیکی و تاسیساتبرقی به همراه آزمون تعیین صلاحیت حرفهای معماران تجربی و آزمون صلاحیت کارشناس ماده ۲۷، بهطور هماهنگ و همزمان در سراسر کشور در تیر ماه سالجاری برای رشته معماری(طراحی) و در شهریور ماه برای سایر رشتهها برگزار خواهد شد.

علاوه بر قابلیت تغییر در فضا، خدمات رسانی به بخش سرویس ساختمان در خارج از زمان کار اداری نیز امکان پذیر باشد و این امر مزاحمتی برای افراد داخل فضای اداری فراهم نکند. ساخت این مسجد در قرن ۶ هجری و با تلفیقی از معماری قبل و بعد اسلام صورت گرفته است. از دیگر خصوصیات مطلوب ساختمانهای اداری که در این بنا نیز در نظر گرفته شده است؛ وجود یک لابی عمومی در قسمت همکف است که امکان پذیرائی از مهمانان را فراهم می آورد و یک فضای خدمات اداری شامل پرینتر و پلاتر و غیره و یک سالن کنفرانس با امکانات ضروری که به صورت زمانبندی در اختیار واحدها قرار گیرد. همچنین در این دو قرن به عنوان سبکی بی نهایت دوست داشتنی و مطلوب در میان مردم اروپا وجود داشت. البته این فضاها در نهایت تغییر کاربری داده و مورد استفاده بخش اداری قرار گرفت. با توجه به مسائلی که به آن اشاره شد، نمیتوان به طور مطلق بین این دو نوع سازه یکی را انتخاب کرد؛ بلکه بسته به نوع ساختمان و نوع کاربری آن باید این امر مشخص گردد. در زمان طراحی ساختمان اداری بخارست آشنائی کافی با سیستم اداری در بخش خصوصی وجود نداشت و ساختمانهای اداری بخش خصوصی از طراحی مناسبی برخوردار نبودند و در عمل ساختمانهای مسکونی برای کاربری اداری مورد استفاده قرار میگرفت.

در صنعت ساختمان سازی مهندسین بسیاری فعالیت می کنند اما نقش مهندسین ساختمان و یا مهندس عمران در امر اجرا و نظارت بر ساختمان بسیار پر رنگ تر خواهد بود. اما نرم افزارهایی که مهندس عمران باید بداند کدامند؟ توجه به ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی افرادی که در ساختمان کار میکنند نیز در طراحی نما اهمیت دارد. ساختمان اداری بخارست چهار طرف نما دارد و سقف هم بصورت نمای پنجم مورد توجه قرار گرفته است. نمای ساختمان اداری نمایشگر جایگاه، منزلت و ویژگیهای مالکان ساختمان است. صاحبان کسب و کار و مالکان ساختمان تجاری اهمیت فراوانی برای درون فضاهای ساختمان و محیط کار خود قائل هستند و اغلب برای انتخاب جغرافیای مناسب و محلهای که جایگاه شرکت و کمپانی آنها را در نگاه اول به مشتریان نشان میدهد، حساسیت زیادی به خرج میدهند. ظاهر ساختمان نیز در ایجاد این حس در کارکنان و مشتریان تاثیرگذار است. استفاده از المانهای مذهبی و فرهنگی در نمای اداری که متفاوت با مذهب و به طور کلی فرهنگ ساکنان و کارکنان ساختمان است، میتواند احساس ناخوشایندی در آنها به وجود بیاورد. هماهنگی نما با اندیشه و رویکرد حاکم بر اداره و سازمان و ویژگیهای عمده پرسنل آن، میتواند محیطی راحت برای کارکنان فراهم کند و در یک نگاه، نمایشی از فرهنگ و رویکرد سازمانی باشد.

بدن ما بدون اسکلت مانند کرم، شل و نرمه. استفاده بی مهابا از شیشه در اقلیم خشکی مانند ایران یکی از این ناهماهنگیها است. در این مرحله فاز دوم طراحی ساختمان آغاز می شود که نیازمند مهارت و تخصص بالاتری است. پروانهی ساخت ساختمان از مهمترین مجوزهای ابتدایی است که باید قبل از آغاز ساخت و ساز دریافت شود؛ در غیر این صورت شهرداری از هرگونه عملیات ساختمانی ممانعت بعمل خواهد آورد. در واقع میتوان گفت هدف اصلی این گرایش طراحی ساختمانهای زیبا و مفید نسبت به محیط زیست است. بایگانیشده از اصلی در ۲۵ مه ۲۰۲۲. سیویلیکا به عنوان یک ناشر کامل خصوصی، مستقل و خارج از چهارچوب دانشگاهها، و بدنه وزارت علوم، داده های آماره خود را تجزیه تحلیل نموده و بر اساس آن آمار تولید علم در مراکز کشور را ارائه نماید. ساختمان طبق مقررات ملی آن زمان عایق بندی حرارتی شده است و در تمام طبقات سیستم اطفاء حریق (آبفشان)، برای جلوگیری از حریق تعبیه شده است که هر طبقه را بطور کامل پوشش می دهد .

برای مثال میتوان به طراحی و ساخت بادگیرها در معماری یزد اشاره کرد که برای دریافت جریان باد و خنک کردن فضای درون سازه بهترین راه ممکن در زمان سایت youngarchitect خود بوده است. قالب هنری معماری نه تنها تحت تأثیر شورش های سیاسی است بلکه دوره و زمان و موقعیت فرهنگی و به خصوص مکان و مرزهای طبیعی کشورهای هم جوار به شدت در محتوا و تکوین آن دخیل هستند. در کشورهای صنعتی فضای ساختمان های اداری متناسب با نیاز متقاضیان اجاره داده می شود، ولی با توجه به وضع مالکیت در ایران تصمیم بر این شد که فضا در هر طبقه به 4 بخش ( zone) تقسیم گردد که هر یک دارای سیستم الکتریکال و مکانیکال مختص به خود باشند و البته در این شرایط امکان تبدیل دو واحد به یک واحد و سه یا چهار واحد نیز امکان پذیر می باشد.

هماهنگی میان فضای شهری و محیط پیرامون، با ساختمان وظیفهای است که نما بر عهده دارد و طراح باید توجه لازم را به آن داشته باشد. نمای زیبای اداری که محیط کار را شاخص کرده و ساختمانی زیبا که هر روز به آن وارد میشویم، نشانگر منحصر به فرد بودن ما است و نشان میدهد که خلاقیت در اطراف ما جریان دارد. برای استفاده از خدمات کامپیوتری و شبکه، در هر طبقه 4 مرکز وجود دارد. برخلاف معماری که بر طراحی ساختمان های فردی تمرکز دارد، طراحی شهری با مقیاس بزرگتر از گروه های ساختمان ها، خیابان ها و فضاهای عمومی، کل محله ها و مناطق و کل شهرها، با هدف کاربردی و جذاب کردن مناطق شهری سروکار دارد. طراحی فضایی زیبا و کاربردی احساس بهتری در محیط کار به ما منتقل میکند. اتفاقی که از ۱۰ سال پیش به وجود آمده یکباره و ظرف یک ماه حل نمیشود هر چند که ما سرعت کار را بالا بردهایم تا بتوانیم هر چه زودتر مشکلات را برطرف کنیم و تأکید دارم پیشگیری مقدم است و باید در زمینه پیشگیری اقدامات مؤثری صورت گیرد.

تمرکز خدمات و زون بندی در بناهای اداری در واقع از ضرورت های طراحی این بناهاست و عدم رعایت این قواعد، معمولا به دلیل عدم آشنائی به موضوع و نهایتاً عدم پذیرش کارفرما صورت می پذیرد، در مورد این ساختمان نیز، رضایت کارفرمایان، بعد از سفر به کشورهای صنعتی و بازدید ساختمانهای اداری روز دنیا و سیستم اداره آنها فراهم شد . برق اضطراری مجموعه در حدود روشن کردن فضاها و استفاده های عمومی است ولی برای هر زون یک سیستم UPS نیز طراحی شده است. طراحی روشنائی به صورتی است که تقسیم فضاها به سادگی صورت پذیرد و نیازی به تغییر محل چراغها نباشد ولی با وجود سقف کاذب امکان تغییر آنها به سادگی وجود دارد. در بخشی از این اطلاعیه درباره ساختمان ۸ طبقه و غیرمجاز گلابدره آمده است: «ساختمان معروف به سنگ دوقلوی محله گلابدره با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع خلاف دارای رای قطعی کمیسیون ماده صد است و شهرداری منطقه یک و دادستانی آماده اعمال رای و تخریب هستند ولی نیروی انتظامی همکاری نمیکند. نما بخشی از هویت ساختمان است و در صورت هماهنگی با کارکرد و رویکرد سازمان، هویت سازمان نیز توسط آن بیان میشود.

طراحی نما با آجر، نمایانگر سازمانی ساده و قدیمی است، نمای کلاسیک، بیانگر شرکتی پرقدرت و سنتی و نمای اداری مدرن، نشاندهنده سازمانی با محیطی مدرن و پویا است. نمای ساختمان نیز یکی دیگر از مواردی است که در لحظه اول به چشم همکاران و مشتریان میآید. اجتماعی خود به دیگران ، به دنبال لذت بردن از مشتریان است ، معماری قدرت جمعی و خانگی نیز می شود. ساختمانی با نمای اداری تکراری، ناخودآگاه به ما القا میکند که هیچ تفاوتی با دیگران نداریم و در مقابل، نمای ویژه و متفاوت با طراحی اختصاصی، یکی از عواملی است که خاص بودن را به کارکنان گوشزد کرده و این حس متفاوت بودن، روحیهبخش است؛ زیرا هر عاملی که حسی مطلوب در کارمندان ایجاد کند به ایجاد تعلق به سازمان و افزایش بهرهوری منجر میشود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار