مورد علاقه معماری منابع برای 2022

کنترل نکردن نقشهها و مستندات فنی پروژه توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، آغاز عملیات ساختمان پیش از صدور پروانه ساختمانی و دیگر عوامل، نشان دهنده این است که اجرای این پروژه با عجله و بدون رعایت مراحل اداری مربوطه آغاز شده است؛ به احتمال بسیار زیاد، اگر تشریفات اداری مربوطه مسیر صحیح خود را طی میکرد، چنین فاجعهای شکل نمیگرفت و بالاخره در یکی از مراحل اداری، مراجع ذیربط متوجه اشکالات این پروژه در نقشهها و مستندات ساختمان یا نحوه اجرای آن میشدند. طراحی لاکچری و نورپردازی بسیار جذاب، این مکان را به فضایی زیبا و دوستداشتنی برای عکاسی تبدیل کرده است. در این پروژه به به طراحی پلان و مدلینگ مجتمع مسکونی در نرم افزار های 3D max و اتوکد پرداخته شده و بصورت کامل توسط گروه فنی پشتیبانی پی استور تست و بازبینی شده است. این تنوع خود یکی از ویژگی های این نرم افزار به حساب می آید. این بخش دارای دو اتاق خواب اضافی، فضای نشیمن، اتاق های تأسیسات و پارکینگ اختصاصی است.

از مزایای مجتمع مسکونی متوسط می توان به جمعیت کمتر، کنترل آسان تر، احساس امنیت، تسلط به فضای بیرون و … در واقع معماری داخلی با توجه به ویژگی های هنری، شامل جنبههای فنی و جنبه های معماری فضای داخلی است که جنبههای فنی شامل تهویه، متریال، لولهکشی و غیره میشود. وجود هر دو جنبه برای یک مهندس معمار، لازم و ضروری است.این رشته برای افرادی مناسب است که دارای قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده پردازی هستند. اولین تشکل های مهندسی در ایران، کانون های مهندسین استان ها بودند که توسط مهندس مهدی بازرگان و همقطارانش بنیانگذاری شد و تا کنون نیز در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران دایرند و بیشتر به امور صنفی میپردازند. یافتهها موید این نکته است که در اجرای پروژه متروپل، مالک و سرمایهگذار ساختمان نفوذ زیادی در فرآیند اداری مربوطه داشته است و به همین دلیل مراحل اداری مربوطه یا طی نشده یا ناقص بوده است که شراکت شهرداری در پروژه نیز مزید بر علت است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانوادههای جانباختگان و آسیبدیدگان این حادثه افزود: روند غیرقانونی این ساختمان از ابتدای دریافت پروانه تا امروز منجر به فروریختن ساختمان و جانباختن تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است.

آغاز عملیات احداث ساختمان بدون صدور پروانه ساختمانی، کنترل نکردن دقیق نقشهها و مستندات ساختمان پیش از شروع عملیات اجرایی، رعایت نکردن ضوابط ارتفاعی طرح جامع شهر در طراحی ساختمان، توجه نکردن جدی به اخطارهای مطرح شده از طرف ناظران پروژه و دیگر عوامل، هر یک میتوانست مراجع ذیربط نظارتی را متقاعد سازد تا بهصورت جدیتری پیگیر متوقف کردن عملیات اجرای آن باشند. روانشاد نيا در خصوص نقش مهندسان ساختمان در سال 2025 نيز،اظهار داشت: مهندسان ساختمان بايد وظيفه هدايت كننده جامعه در شكل دهي به تصميمات كليدي در زمينه احداث زيرساخت ها و توسعه منابع را داشته باشند و از ويژگي هاي يك مهندس در سال 2025 مديريت ريسك و ابهام در اتفاقات، تهديدها و بحران ها است. علاوه بر این، عموماً در تعریف هنر میان افراد جامعه توافق نظری مشاهده نمیشود، در صورتی که در پذیرش و تصدیق هنر، اتفاق نظر وجود دارد. اگر مهندس عمران هستید و حس میکنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال میشویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. یک اقتصاد مجموع کل ارزش معاملات میان فعالان اقتصادی نظیر افراد، گروهها، سازمانها و حتی ملتهاست.

۱. «هویت معماری به شهرها سایت youngarchitect باز میگردد». اين مهندس راه و شهرسازي افزود: با توجه به روند جهاني شدن و تعريف همكاري هاي بين المللي، شركت ها و سازمان هاي ملي بايد به سمت جهاني شدن حركت كنند و همچنين چشم اندازهاي 20 تا 25 ساله براي كشورها در هماهنگي با يكديگر تدوين شود. مدير گروه رشته هاي مهندسي و مديريت ساخت واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، افزود: خروجي اين گردهمايي در قالب چشم انداز 2025 مهندسان ساختمان منتشر و در سال هاي بعد اقداماتي توسط شوراي مهندسي عمران اروپا، جامعه مهندسان ژاپن و تعدادي از محققان كانادا انجام شد كه منجر به انتشار اسناد تكميلي و منطقه اي در اين زمينه شده است. اقدام به ساخت و ساز بدون دریافت پروانه ساختمانی و بی توجهی به قانون نظام مهندسی، کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان از عوامل اصلی به وجود آمدن این فاجعه انسانی هستند. به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس چکیده مقالهای از عباس صنیعزاده، دکترای شهرسازی، طی چند روز گذشته اسناد و مدارکی از سوابق شکلگیری ساختمان متروپل آبادان منتشر شده است که نشان دهنده مجموعهای از تخلفات پیدا و پنهان در روند اجرای این پروژه است؛ مستنداتی که نشان میدهد در صورت رسیدگی نکردن و نبود برخورد جدی مراجع ذیربط، امکان تکرار اینگونه تخلفات و بروز حوادث مشابه وجود دارد.

هر کدام به تنهایی میتواند حادثه آفرین باشد و متاسفانه در این ساختمان شاهد مجموعه گستردهای از تخلفات میباشیم. مخاطبین فارسمن در کمپینی با عنوان «درخواست بازگشت رشته مهندسی مدیریت پروژه به نظام مهندسی» نسبت به حذف این رشته از مجموعه رشتههای سازمان نظاممهندسی اعتراض داشتند. اما مدیریت پروژه حدود دو سالی میشود که از مجموعه رشتههای نظام مهندسی حذف شده، همین مسئله منجر به سردرگمی فارغالتحصیلان این رشته گردیدهاست. در مورد بیمه همین بس که بدانیم با بیمه کردن مال و اموالمان، تنها هزینه ناچیزی را باید پرداخت کنیم که این در واقع هزینه نیست، چون به نوعی سرمایهگذاری محسوب میشود. در ادامه به تشریح هریک از موارد ذکر شده خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است کلیه تصاویر مذکور می بایست در قطع ارائه گردد. «كلوتز» معماری را بوم شناسی می داند و معتقد است که ما بايد تمام ساختمانهاي جديد را تا حدود زيادی مرتبط با محيط آنان بدانيم. احداث مجتمع بلندمرتبه متروپل در یک گذر کمعرض و در بافتی بسیار فشرده و متراکم اقدامی مغایر با اصول شهرسازی بوده است؛ نتیجه نادیده گرفتن چنین اصولی موجب شد تا هنگام ریزش ساختمان مخاطرات جدی متوجه رهگذران (شامل سواره و پیاده) و ساختمانهای مجاور شود و امدادرسانی برای نجات محبوسشدگان در ساختمان با مشکلات جدی مواجه شود و امدادرسانی را به تأخیر بیندازد، در صورتی که در چنین مواقعی سرعت عمل نهادها و دستگاههای امدادرسان بسیار مهم و حیاتی است.

2- چگونگی نماسازی ساختمانها در تهران طی دوره معاصر را بازار مصالح و روشهای اجرایی نماسازی رایج، به معماران و کارفرمایان دیکته کرده است و در هر دهه یک روش به صورت غالب درآمده و عمدتاً از آن پیروی شده است. البته این نکته را فراموش نکنید که رشد مهندسی عمران ممکن است شهر به شهر متفاوت باشد و به عنوان مثال در شهرهای بزرگ مانند تهران نیاز به این افراد بیشتر باشد. به این ترتیب رنگ آجری به طور دقیق همرنگ آجر قرمز معروف ساختمان های قدیمی تهران انتخاب می شود. این نوع سیستم­ ها در حالت­های اضطراری و پیش­ساخته­ سازی برای برپایی­ های سریع مورد استفاده قرار می­ گیرند. وی به نقل از همتای خود در استان خوزستان تصریح کرد: روند دریافت پروانه ساختمانی متروپل که در سال 96 انجام شده و از مشاوری که پروانه اشتغال مورد تایید راه و شهرسازی و نظام مهندسی را نداشته و به صورت غیرقانونی بوده استفاده شده و در ادامه طراحانی که نقشهها را امضا کردند پس از آگاهی از این روند غیرقانونی، بلافاصله طی نامهای انصراف خود و عدم اعتبار امضاها را اعلام کرده و این ساختمان بدون پروانه ساختمانی و بدون معرفی طراح، مجری(سازنده) و ناظر صاحب صلاحیت شروع به کار نمود.

با توجه به گسترش کاربریهای اداری- پزشکی این محدوده تصمیم بر آن شد که پروژه به صورت اداری در ۵ طبقه، یک طبقه لابی و پارکینگ و یک طبقه پارکینگ و انباری احداث گردد. مثلا فارغ التحصیلان نقشهبرداری علاوه بر مورادی که گفته شد در هدایت و کنترل اجرای خطوط انتقال آب، برق، گاز، احداث مترو، نصب وماشین آلات و تجهیزات فنی دقیق و حساس، هدایت و تعیین وضعیت انواع وسایل نقلیه نظامی و غیرنظامی هوائی، دریایی و زمینی هم می توانند کار کنند. مثلا در ساختن سد، بررسی پستی و بلندیهای منطقه که سد در آن ساخته میشود و مشخص کردن میزان بتن برای ساختن سد به گرایش نقشهبرداری مربوط میشود. اِقتصاد یا ترازمان به یک نظام اقتصادی در یک یا چند منطقه جغرافیایی یا سیاسی خاص اطلاق میشود و در برگیرنده تولید ، توزیع یا تجارت ، مصرف کالاها و خدمات در آن منطقه یا کشور میباشد. در سهدهه گذشته تمام تمرکز بر اجرای ساختمانها بوده است و بستری که ساختمان بهویژه ساختمانهای بزرگ و مهم در آن قرار میگیرد، در مواردی مورد بیتوجهی بوده است؛ چنین غفلتی موجب آسیبهای جدی به شهرهای کشور و تضییع حقوق شهروندان شده است.

باید علاوه بر مهارت، دانش خود را نیز روز به روز افزایش دهید و خود را در این حیطه به روز نگه دارید، چرا که کارفرمایان و سازمانها به دنبال افرادی هستند که علم روز دنیا را در عمران و معماری دارند و همچنین میتوانید از جدیدترین ابزارهای این حیطه استفاده کنند. طبق آخرین اطلاعاتی که از حقوق دریافتی مهندسان عمران در دست است با توجه به اینکه این افراد در کدام شرکت ها و شهرها کار میکنند میانگین حقوق متفاوتی دارند. بحث های زیادی در مورد اینکه بین مهندسی عمران و ساخت و ساز کدام بهتر است وجود داشته است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار