پنج دروغ ساختمانs بگو

مساحت تراس، ارتباط مستقیمی با مساحت مفید واحد مسکونی دارد و طبیعی است هر چه مساحت واحد مسکونی شما بیشتر باشد، میتوانید تراس بزرگتری طراحی کنید. تراسها بنا به شکل طراحی نقشه ساختمان میتواند از محلهای دیگری مثل پذیرایی، نشیمن، ناهارخوری و اتاقخوابها هم قابل دسترسی باشد، اما چنانچه این تراسها، تنها تراس موجود در واحد مسکونی باشد، از کیفیت و کارایی آنها تا حد زیادی کاسته میشود. ساخت حیاط در مرکز خانه و بین اتاقها در معماری یزد، یک فایدهی دیگر هم برای تامین سایه توسط درختان و خنک نگه داشتن فضای خانه برای تابستانهای گرم داشته است. معمولا در وسط حیاطها حوض، و در اطراف آن باغچهها با درختان سازگار در اقلیم گرم و خشک، مانند پسته، انگور، انجیر و انار وجود داشته است. با این ایدئولوژی تلاش برای حفظ آرامش؛ امنیت و حریم خاص سمعی و بصری در حد ممکن صورت میگیرد. اگرچه نور طبیعی میتواند کیفیت فضای داخلی را افزایش دهد، اما ورود نور بیش از حد به داخل ساختمان، میتواند باعث مزاحمت برای ساکنان و افت زیبایی طراحی فضای داخلی ساختمان شود.

از جمله آثار بارز تمدن در یزد میتوان سنگ نگارهها و ابزارهای سنگی بدست آمده از شیرکوه و کوه ارنان، سفالهای باستانی قلعهی میبد و مانند آن را نام برد که خبر از تمدنهای چندین هزار سال پیش و معماری خاص دوران خود میدهند. از یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر باستانی دنیا بعد از ونیز در ایتالیا یاد میشود. شما به عنوان یک سرمایهگذار در این حوزه باید به این نکته توجه کنید که با اتمام سریع پروژه زودتر میتوانید پروژهی بعدی را شروع کنید و این به معنی سود بیشتر است. بهترین محل قرارگیری تراس در پلان معماری، چه در ساختمانهای شمالی و چه در ساختمانهای جنوبی، مشرف به حیاط و در ارتباط مستقیم با آشپزخانه است. در حالت کلی بهتر است مساحت تراس را کمتر از ۱٫۵۰متر مربع در نظر نگیرید و سعی کنید آن را بهگونهای طراحی کنید که حداقل یک میز صبحانهخوری دونفره را بتوان بهراحتی در آن جانمایی کرد. حداقل فضای استاندارد و کافی برای اتاقخواب والدین به علت وجود تجهیزات بیشتر، حدود ۱۵ مترمربع است که میتواند بسته به زیربنای مفید واحد مسکونی، حتی تا ۳۰ مترمربع و بیشتر هم طراحی گردد. ارامگاه نیرید دارای سبک ایونیک است اما ردیفی کامل از مجسمه های سنتوری و حاشیه نگاری ها هم بر روی ساختمان هم پایه اش دیده می شود.

رعایت همین اصول و نکات بهظاهر ساده، میتواند کیفیت طراحی پلانهای معماری شما را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد. ایده معماری یک مفهوم مشترک وجود دارد که توسط یک روانشناس اجتماعی انگلیسی به نام گراهام والاس ساخته شده و معتقد است که روند خلاقیت را می توان به ۴ مرحله تقسیم کرد: آماده سازی ، جوجه کشی ، روشنایی و تأیید. طراحان باید آماده باشند که طرح ها را تغییر دهند و براساس نیاز مشتری، آماده تغییر طرح ها باشند. در واقع وسعت کم، فرسودگی بنا، و نیاز به مسجدی مدرن که جوابگوی احتیاجات محله و منطبق با اهمیت و شهرت بینالمللی آن باشد، از عوامل اصلی ساخت مسجد جدید بود. این سکونتگاه جدید باید نیاز به شناسایی را برآورده سازد و بدین ترتیب تجلی «رابطه دوستانه» جدید بین انسان و محیط زیست او باشد. ساختمان ها، کارایی و عناصر ساختاری­شان را به نمایش می گذاشتند؛ تیرهای فولادی و سطوح بتنی را در معرض دید قرار می دادند؛ به جای اینکه آن ها را پشت ظاهر دکوری بنا پنهان کنند.

تحقیق و پیروی از قوانین منطقه بندی، قوانین ساختمان سازی، مقررات شهری و سایر مقرراتی که روی پروژه معماری تاثیر می سایت youngarchitect گذارند. به علاوه، خانوادههایی که از نظر اقتصادی توان ساخت چندین حیاط و خانهای مجلل را داشتند، حیاط جداگانه برای میهمانها (به اصطلاح بیرونی در تقابل با حیاط اندرونی) میساختهاند که این موضوع نیز بر تاکید بر روی آرامش و امنیت خانه، می افزوده است. مربع با رنگ قرمز منطبق است و وزن حجم قرمز با شکل سنگین و ساکن مربع مطابقت دارد. برخی بناهای تاریخی این شهر را به اسکندر مقدونی، حضرت ابراهیم (ع) و سلیمان نبی نیز نسبت دادهاند که نشان از قدمت قابل توجه این سازهها دارد. برخی از این بناها که امروزه در کشورهای با قدمت بالا و تمدن باستانی باقی ماندهاند، گواه عظمت و شکوه معماری مردمان دوره های مختلف بوده است. این خطهی کهن و باستانی، قدمت ویژهای در سبکهای معماری و بناهای خاص ایرانی دارد که برای علاقمندان به هنر ایرانی بسیار حائز اهمیت است. درسا بخشندگی: آریونا ادوارد خاچاطوریان، هنرمند عرصه معماری میگوید ساختارهای هنر و معماری زبان مشترک دارند که باعث شده…

شاید از زمانی که بشر یکجا نشینی را بر کوچ برگزید، معماری هم وارد دنیای بشری شد. او بیشتر روی چگونگی شکل گیری معماری متمرکز شد. در طراحی نقشه ساختمانهای جنوبی باید به این نکته توجه کنید که تراسهایی که در نمای اصلی و مشرف به خیابان طراحی میشود، بیشتر جنبه نمایی پیدا میکند و از کارآیی آن کاسته میشود. حتماً ساختمانهایی را دیدهاید که به دلیل فرهنگ متفاوت ساکنین هر طبقه و برحسب نیاز آنها برای استفاده از بالکن، چه نمای زشت و نامتوازنی پیدا کردهاند. هرچه پیش میرویم طراحی و معماری داخلی اهمیت بیشتری پیدا میکند. نشیمن خصوصی ازجمله فضاهایی است که اگر در هنگام طراحی نقشه ساختمان آن را لحاظ کنید، کیفیت پلان معماری و میزان رضایت ساکنین را تا حد زیادی افزایش میدهد. مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردم در عین سادگی، بسیار مهم هستند و اگر به ساختمانهای اطرافتان نگاهی بیاندازید، خواهید دید که اکثر این موارد در طراحی پلان معماری آنها رعایت نشده است. در آکادمی املاک دیوار نگاهی دقیقتر به آنچه معماران داخلی دقیقاً انجام می دهند، میاندازیم. کلاسیک به معنای عالی ترین محصول فرهنگی می باشد که با ویژگی معینی مانند اعتدال، احتیاط، هماهنگی و توازن اجزا شناخته می شود.

این پل یکی از پروژه های جدید زیرساخت های عمومی است که به سرپرستی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ساخته شده است که گفته می شود سرمایه گذاری زیادی در بهبود محیط شهری کرده است. همچنین یکی ازسایت های معماری معروف و به سرعت در حال رشد و تاثیر گذار جهان است که با به روز رسانی منظم از وب سایت هایی است که باید خوانده شود! پیشنهاد میشود از طراحی اتاقهای با مساحت کمتر خودداری کنید، مگر با کاربریهای خاص مثل اتاق کار یا مطالعه؛ البته بهتر است این اتاقها هم با حداقل مساحت استاندارد طراحی گردند، چراکه ممکن است در آیندهای نزدیک، بنا به دلایلی مثل اضافهشدن یک عضو جدید به خانواده، کاربری آن تغییر کرده و بهعنوان اتاقخواب استفاده شود. ضمن اینکه اتاقخواب سوم هم بهاحتمال زیاد، از لحاظ مساحت، امکانات، شکل، نورگیری و تهویه مناسب، فاقد حداقل استانداردهای اصلی طراحی پلان خواهد بود. مساحت یک اتاقخواب استاندارد، صرفنظر از شکل ظاهری اتاق و جدارهها که نقش تعیینکنندهای در چیدمان و نحوه مبلمانکردن تجهیزات داخل اتاق دارد، حداقل باید حدود ۱۲ مترمربع باشد. در پلان (شکل ۳-b)، معمولا متحمل خسارات قابل توجهی میشوند. معماری پیشرو به همراه توجه به ظرافت ها و کاربردی بودن فضاها باعث ایجاد فضایی مطلوب در بام خواهد شد که ارزش افزوده قابل توجهی بوجود می آورد.

جنبش معماری مدرن در ایالات متحده در اوایل سالهای ۱۹۳۰ شکوفا شد و جنبشهای طراحی منحصر به فردی را در برگرفت که ایدهآلهای مدرن را به روشهای مختلفی اظهار داشته است ازنظر معماری، معماری مدرن به عنوان زبان طراحی تعریف شده که تاکید بر روی فرم است تا تزئینات، سازه و مصالح دارای ارجعیت نسبت به ساختمانهای خوشمنظره هستند همچنین استفادهی بهینه از فضا و به کارگیری منطق بسیار با اهمیت است. این بدان معناست که با طراحی حیاط در مرکزیت خانه، هشتیها، دالانهای طویل و دیوارهای بلند، سعی شده تا خانواده از دید غریبهها دور بماند. برخلاف خانههای امروزی که ساختمانها اغلب یک یا دو طرف حیاط هستند و کمتر مواردی ساخته میشود که دور تا دور حیاط با اتاقها محصور شود. این موضوع سبب شده است اتاقهای دور تا دور حیاط به شیوهای هوشمندانه برای گذران تابستان و زمستان مهیا شوند.

برای درک بهتر این موضوع فقط کافی است دسترسی به تراس از پشت مبلهای چیده شده در پذیرایی و کنار زدن پرده شیک آن را در ذهن تصور کنید. و همینطور زمانی را تصور کنید که میهمان در منزل است و میزبان قصد استفاده از تراس را دارد… به جرأت میتوان گفت که بدترین موقعیت قرارگیری تراس در واحدهای آپارتمانی، در مجاورت پذیرایی و با دسترسی مستقیم از این فضاست. از دیگر قسمتهای خانههای یزدی ، تختگاه، تالار، بادگیر، سه دری، پنج دری، ارسی، پستو، آشپزخانه و منبع آب هستند که هر یک مطابق با یک منطق خاص در زندگی زمان خود مورد استفاده بودهاند. در حالیکه برای فصل سرد سال بهتر است از قسمتهایی با نام طهرانی، سه دری، پنج دری، بالاخانه و کرسی خانه استفاده شود. این بنای تاریخی (با نام کهن دژ) که در شهر میبد در استان یزد قرار دارد، به عنوان قدیمیترین بنای خشتی جهان معرفی میشود!

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار