چگونه بهبود در معماری در 60 دقیقه

این مورد بر مبنای تئوری روانشناسی گشتالت است و هدف اصلی آن ارائه محتوا در حامل- چه صفحه کتاب یا پوستر، صفحه وب یا صفحه نمایش تلفن همراه- به شکلی است که کاربران میزان اهمیت هر عنصر را درک کنند. در طرح های اداری که معمولا دارای رفت و آمدهای زیادی هستند، طراحی پلان و وجود سیرکولاسیون مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. جالب اینجاست، در ساختار این نوع معماری، وسایل و ابزارآلات پیشرفته بکار نمی رفت اما خانه هایی که با استفاده از این نوع معماری ساخته می شدند دارای ظرافت، استحکام و جذابیتی منحصر به فرد بودند به گونه ای که معماران و طراحان نسل های بعد نیز از این سبک معماری بهره برده اند. با هم به گوشهگوشه دنیا سفر میکنیم تا با شگفتیهای بیپایان آن آشنا شویم. وظیفه مهندس معمار، طراحی بنای ساختمان مسکونی با تمرکز بر شکل و کارکرد آن و سپس حل مشکلات مربوط به طراحی است، چرا که در بنایی مانند ساختمان مسکونی هم ظاهر و نما باید به مذاق مهمانان خوش بیاید و هم کارکرد بنا، مطابق با انتظاراتشان باشد.

این ساختمان منحصر بفرد سال ۱۸۷۳ ساخته شده ولی تغییرات اصلی بعدها در این کتابخانه اعمال شد و نمای آن به این شکل درآمد. البته درست است که کار بازسازی در تخصص او نیست، اما نکته مهم در این میان، نوع نگاه چنین فردی به مساله شهرسازی میباشد. اغلب ما در چنین شرایطی، احساس خوبی از خرید هدفون نداریم. مواد و مصالحی که در معماری یزد برای ساخت خانهها بکارگرفته شده، به خوبی با اقلیم این منطقه سازگاری دارد. به نظر میرسد که جناب خداداد، علاوه بر ثروت زیاد، سلیقه بسیار خوبی هم داشته است. سرای روشن در سال ۱۹۳۲ میلادی یا به عبارتی، حدود ۹۰ سال پیش به عنوان یکی از نخستین مجموعههای تجاری ایران بنا شد. تقریبا هیچ ساختمان دیگری شبیه سرای روشن در ایران وجود ندارد. موزه هنرهای معاصر، بزرگترین و یکی از جذابترین موزههای ایران است. این سخن بیوجه نیست اما در کنار آن باید توجه داشت که امکان ساخت سقف تخت در گذشته وجود داشته است و اولین سقفهای بهجا مانده از دههزار سال پیش و سقفهای مربوط به کاخها مثل تخت جمشید، سقفهای تخت بودهاند.

نور شمالی سرد و پراکنده و نور جنوب گرم و مستقیم است اگر بتوانیم نور شمال را با نور جهت های دیگر وارد فضای داخلی کنیم جذاب میشود. 5-در يك طرح بايد اعداد و حروف با هم هماهنگ باشند و قوانين حروف نويسي دربارة آنها رعايت گردد. ترتیب حروف الفبا: محتوا به ترتیب حروف الفبا مرتب می شود. فرض کنید در خیابان در حال حرکت هستید و چشمتان به تعداد زیادی کتاب عظیم در طرح ها و رنگ های مختلف می افتد که کنار خیابان قرار گرفته اند! تیرها نیز با استفاده از بتن یا لایه گچی روکش می شوند.

از اقیانوسها میگذریم، در جنگلها ماجراجویی میکنیم، قلب کویر را میشکافیم و در کوچهپسکوچههای شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش میدهیم. این بنای بزرگ در یک بزرگراه به گونه ای طراحی شده که خودروها از زیر آن عبور می کنند. پس اگر تاکنون به کاخ گلستان سر نزدهاید، حتما دیدن آن را به عنوان یکی از جذاب ترین ساختمان های تهران در برنامه گردشگری خود بگذارید. بعضی وقت ها تکرار شدن چیزی باعث می شود انسان ها از عادت های گذشته خود فاصله بگیرند و دست به کارهای عجیب بزنند. سبک سازی یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت می باشد. در این نشانه های رمزآلود مکعب ها معنایی عرفانی نیز نهفته است که می توان گفت مکعب نمادی از خرد، درستی، کمال اخلاقی در تمدن انسانی است. این روزها، با گشت و گذار در این موزه و ناهار خوردن در کافه کاخ میتوانید در حال و هوای یک بنای قدیمی قاجاری، وقت بگذرانید و لذت ببرید. مدرنیسم و پست مدرنیسم توسط برخی از اعضای حرفهای معماری مورد انتقاد قرار گرفته است كه احساس میكنند معماری موفق دنبالهروی شخصی، فلسفهای یا زیبایی شناختی توسط فردگرایان نیست؛ بلکه باید نیازهای روزمره افراد را در نظر بگیرد و از فناوری برای ایجاد محیطهای قابل زندگی استفاده کرد، با فرآیند طراحی که توسط مطالعات علوم رفتاری، محیطی و اجتماعی گردآوری و اطلاع رسانی میشود.

با توجه به بیگانگی چشمگیر اصول و مبانی و رجعت تاریخی معماری کلاسیک غربی با اصول معماری و فرهنگ ایرانی که بر پایه مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندگی و درونگرایی استوار است ، تکرار و تقلید کورکورانه و ظاهری از این معماری که نتیجه آن جز برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان و مسابقه اشرافی گری نخوهد بود عوارضی جبران ناپذیری چون بی هویتی در شهرسازی و معماری امروز ایران، عقب ماندگی و سرخوردگی فنی و اجتماعی و فراموشی کامل ارزشهای معماری ایرانی به همراه خواهد داشت.. وجود نشان و نماد زرتشت (اهورامزدا) در بالای این عمارت هم به آن حال و هوایی ایرانی داده است. ساختمان این موزه، تلفیقی از سبکهای معماری ایرانی و اروپایی را به کار گرفته است. ماده ۲- سازمان اجرایی طرح مجاز است کلیه مالکین و ساکنین ساختمانهایی را که در نمای اصلی آنها کانال ها و لوله های تاسیساتی به کار رفته، ملزم به رفع این موارد کند. در روش طراحی تنش مجاز برخورد ضرایب اطمینان به این صورت است که مقاومت ماده به ضرایب اطمینان تقسیم می شود و در محاسبات مقادیر کمتری برای مقاومت منظور می شود.

لازم به ذکر است که جایی برای نگرانی نیست؛ چرا که یک معمار وظیفه شناس، با شناخت وظایف معماری و بهکارگیری مهارتهای مورد نیاز در این رشته، زیباترین آثار را خلق میکند؛ اما پرسش اصلی اینجاست که وظیفه معمار چیست و شامل چه گزینههایی میشود؟ طراحی سازه های فولادی با توجه به انتخاب نوع مقطع ، روش ساخت، روش بهرهبرداری و محل ساخت ساختمان ، خصوصیات و ویژگیهای متنوعی برای ساخت اسکلت باربر یک ساختمان به وجود میآورد. خانه ها با زاویه ۴۵ درجه ساخته شده و تعداد آن ها ۳۹ عدد است. بعد با یک زاویه 90 درجه، جلویت یک راهرو که بعضی از زمان ها می توانست شیب کمی هم داشته باشد قرار می گرفت. معماری داخلی ساختمان، حرفه، هنر و صنعتی در دنیا می باشد که موجب بهینه سازی در فضاهای داخلی بنا در جهت انجام فعالیت­های روزمره می شود.

کاخ سبز از جذاب ترین ساختمان های قدیمی تهران است که در زمان سایت youngarchitect قاجار بنا شد. هر چقدر هم از ریزهکاریها و بخشهای مختلف این بنا مثل بادگیر ایرانی تعریف کنیم باز هم نمیتوانیم آنطور که باید و شاید زیبایی و ظرافت این کاخ را برای کسی که آن را ندیده شرح بدهیم. با کمی دقت در ظاهر این بنا به وجود دو بادگیر که نمادی از طراحی سنتی ایرانی است در کنار عناصر مدرن دیگر پِی میبرید. داخل آنها تالارهایی به منظور نمایشگاه و مکان های عمومی دیگر ساخته شده. در پایین به دوربینهای مناسب این کار خواهیم پرداخت. این بنا وقایع و رویدادهای مختلفی را دیده است؛ از تشکیل وزارت آموزش و پرورش تا نخستین کتابخانه رسمی. این بنای یادبود ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و از ۹ طبقه تشکیل شده است. در این موزه، تالارهای مختلف با معماری چشمگیر و البته اشیایی از دورههای قدیمی مثل سلجوقیان وجود دارد که دیدنشان هم برای علاقهمندان به تاریخ جذاب است و هم برای کسانی که از بازدید از یک بنای زیبا و قدیمی لذت میبرند. بازدید از تصاویر سینماگران، جوایز و دستاوردهای سینمای ایران و … بعدها، یعنی بعد از اینکه دیگر این خانه زیبا متعلق به قوام و خانوادهاش نبود، از آن به عنوان سفارت مصر در ایران استفاده میشد؛ یعنی در سالهای قبل از تبدیل شدن آن به موزه.

ساختمان با طاقها و سقفهای آینهکاری و دیوارهای کاشیکاریشده در دل باغی ایرانی قرار گرفته است. کامران دیبا، معمار و طراح بنای این موزه با الهام از عناصر موجود در معماری ایرانی و تلفیق آنها با عناصر مدرن، یکی از جذاب ترین ساختمان های تهران و حتی ایران را ساخته است. اگر میخواهید گردشگر را حتی در خانهتان تجربه کنید، با هم همراه باشید. در طول دههها و حتی قرنهای گذشته همواره ساختمانهای عجیب مثل معبد لوتوس ، خانههای مکعبی و ساختمان سبد و … وی در مورد طراحی مالها و مجتمعهای بزرگ معتقد است: در فضاهای فروشگاهی، کریدورهای حرکتی و حتی مسیرهای آسانسور تمامی فروشگاهها و مالها طبق استاندارد باید دائما تهویه هوا صورت بگیرد و برای این کار دستگاههای هواساز بسیار مفید خواهد بود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار