دانشگاه خوارزمی دانشکده هنر و معماری | معماری نواز

به صورت خلاصه می توان گفت معماری مدرن از اوایل 1900 شروع گردید و در 1960 با رواج معماری معاصر، خاتمه یافت. در دوره گوتیک ساختمان های بلندتر ، ستون های قوس دار ، طاق و پنجره با شیشه های رنگی رایج شدند. پس از آن ویژگی های جدید از جمله آرک ها و گنبدها به طراحی رومیان اضافه شد.

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به “مجتمع تجاری ایران زمین” است

در چرخهٔ رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیرهٔ نزدیک به سیاه) را دارد. مادامی که این رنگ‌ها با رنگ‌های خالص سفید و سیاه ترکیب شوند ایجاد بیشماری از رنگ‌ها و سایه‌های مختلف می‌نمایند. با این همه نباید خواست اجتماع را به دیدهٔ یک مانع در برابر اهداف هنرمندانهٔ معمار نگریست. بیش‌تر معمارها به این درخواست‌ها به عنوان شرایط طبیعی یک مسیر هنری نگاه می‌کنند.

  • با وجود تفاوت میان معماری و هنر معماری، معماری اسلامی دارای شاخصه ­های متفاوتی می­ شود که آن را از سبک و سیاق­ های دیگر بناها جدا می­ معماری های معروف جهان سازد.
  • طاق های قوس دار آیات قرآنی و جزئیات فراوان که عموماً دارای نقوش هندسی و متقارن بوده و … از دیگر ویژگی های معماری اسلامی می باشد.
  • معماری اسلامی | معماری مسجد | طرح اسلیمی در معماری معماری اسلامی یکی از سبک های جذاب معماری است که در آن هنر و خلاقیت ملموس است.
  • عمل‌کرد یک ساختمان تأثیر عمیقی بر شکل‌گیری فضاهای مختلف و اندازه و ریخت آنان می‌گذارد.
  • اندیشه توحیدی مبنی بر اعتقاد به خدای واحد، سبکی بود که در اکثر هنرهای اسلامی به عنوان موضوعی بکر به کار می­ رفت.

دانشگاه خوارزمی دانشکده هنر و معماری | معماری نواز افراد با بهره گیری از این هنر در کنار خلاقیت و تجربه؛ آثار ماندگاری را در نقاط مختلف جغرافیایی به جای گذاشته اند. مطالعات در تاریخ بشر نشان داده که معماري هر کشور، نمادی از فرهنگ جامعه در زمان های مختلف بوده است. بناهای قدیمی و ارزشمند با داشتن طراحی منحصربفرد از جمله دارایی های هر ملتی است که برای نسل های آینده از آنها حفاظت می شود. همان‌گونه که معماری رابطه‌ای مشخص با هنرهای زیبا دارد، رابطهٔ مشخصی هم با مهندسی دارد. معمار می‌تواند نقش یک مهندس را بازی کند اما نباید فراموش شود که هر یک از این دو حرفه، تعریف مشخصی دارند. بیش‌تر ساختمان‌های تاریخی که مورد تحسین واقع شده‌اند، به دست اشخاصی ساخته‌شده‌اند که هم معمار و هم مهندس بوده‌اند.

کارگاه ها و آزمایشگاه ها

ریشه معماری به دوران نو سنگی در حدود سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در آن زمان مردم زندگی در غارها را ترک کردند و ساخت مکان هایی ایده آل برای زندگی را آغاز نمودند. امروزه معماری عمدتاً دلالت بر جنبه های بصری، زیبایی، راحتی و … دارد، در حالیکه در آن زمان برای امنیت و زنده ماندن پناهنگاه ها ساخته می شد. توسعه شهرنشینی منجر به پیدایش رشته عمران در شاخه های مختلف از جمله راه ، سازه ، آب و فاضلاب و … گردید. در اکثر پروژه ها مهندسان عمران در کنار معماران طراحی و برنامه ریزی ساختار ساختمان را انجام می دهند، اما وظایف آن ها متفاوت می باشد.

معماری مانند سایر رسانه های بیانی، با شیوه ها، تکنولوژی ها و سازگاری های فرهنگی قابل تغییر می‌باشد. معماری نیازهای دنیوی سرپناه، فضای کار و انبار را تأمین میکند. این رشته نشان دهنده آرمانهای انسانی در سازه هایی همچون دادگستری وساختمانهای دولتی و تجلی روحیه در کلیساها ومعابد می‌باشد. تفاوتی بنیادین را در ساخت جرزهای باربر به وسیلهٔ روی هم قرار دادن بلوک‌ها (سنگی، خاکی یا مصالح دیگر) و استفاده از قاب‌ها یا اسکلت‌هایی که با عناصر غیر باربر پوشیده می‌شود می‌توان مشاهده کرد. در تاریخ معماری غرب معمولاً روش اول، روش غالب ساخت بوده‌است.

معماری

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار